Rabu, 20 April 2011

E-mail 1Malaysia satu pembaziran!!



PUTRAJAYA: Semua rakyat Malaysia yang berusia 18 tahun dan ke atas akan ditetapkan mempunyai akaun email untuk menerima laporan, bil dan notis dari Kerajaan.
Akaun ini juga merupakan sebahagian dari sebuah portal web baru satu bumbung untuk perkhidmatan kerajaan, yang akan merangkumi ciri-ciri rangkaian sosial serta pembayaran bil secara online dan kemudahan warga Malaysia,kata Tricubes Bhd CEO Khairun Zainal Mokhtar.Tricubes Bhd adalah syarikat pembangunan projek E-mail 1Malaysia yang juga bekerjasama dengan Microsoft.Projek ini dijangka siap pada Julai tahun ini.

Perkhidmatan E-mail 1Malaysia adalah sebahagian daripada rancangan PM untuk Transformasi Ekonomi Program (ETP) untuk mencapai status negara maju pada tahun 2020.
Dia mengatakan bahawa pelaburan RM50 juta ini akan mempunyai pendapatan kasar negara (GNI) sebanyak RM39 juta sehingga tahun 2015 dan juga akan meningkatkan perkhidmatan awam.

E-mel 1Malaysia ini telah mencetuskan bantahan online oleh mereka yang tidak berpuas hati terhadap projek RM50 juta ini.

Beberapa laman telah dibuat oleh orang Malaysia yang ingin melepaskan kemarahan mereka, Laman FB, yang dibuat tanpa nama, telah menarik ramai pengikut rujukan

"RM50 juta untuk e-mel? Ada email yang dihantar ke PM tidak dapat dibalas dengan cepat.Bagaimana kita mahu percaya ia akan berkesan untuk mempercepatkan dan berkesan dalam komunikasi?Email 1malaysia hanya untuk siapa? sebenarnya!" kata seorang peminat.

"Sila gunakan wang KITA dengan cara yang betul, upgrade broadband kita, petrol subsidi, keluarkan cukai kad kredit atau apapun! Kita sudah mempunyai akaun email kita sendiri (gmail / yahoo / hotmail / dll) kita tidak perlu akaun E-mel 1Malaysia." kata peminat lain.

Peminat ketiga berkata: "Ini sangat menghairankan bagaimana kerajaan sering mengeluarkan projek yang tidak masuk akal untuk membazirkan wang kita." 

Namun ada juga yang mendesak Malaysia dengan perkataan yang "bodoh dan kasar" seperti nama pengguna "thisplacesucks@1malaysia.com.my" atau "idontwantthisemail@1malaysia.com.my" jika akaun e-mel ini wajib untuk setiap orang.

Begitu juga dilaman Twitter ramai juga yang membincangkan topik ini.Ramai yang mengatakan bahawa wang itu boleh dimanfaatkan dengan lebih baik, seperti di bidang pendidikan, membantu perkhidmatan Internet miskin dan keluar ke kawasan luar bandar.

Apa pendapat semua.Setuju ke tidak?Bagi Ct kalau ia bertujuan untuk menghantar laporan, bil dan notis dari Kerajaan rasanya tak perlulah.Ct ini bukan bekerja jadi surirumah aje.Suami pula pekerja swasta.Bukan selalu terima surat dari kerajaan.Kalau ada pun peringatan untuk membayar cukai tanah setahun sekali.Tapi jika ianya boleh bagi lebih banyak faedah lagi untuk semua apa salahnya.
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!



11 ulasan:

Unknown berkata...

rase kurang setuju gak sebab banyak lagi sektor/rakyat yg x terbela..yg nie ada rakyat request ke?
-thanks sharing info-

Unknown berkata...

siapa yg punya idea email 1malaysia ni???

membazir ajer..
lebih banyak yg boleh dibuat selain melabur utk email ni... 50Juta,... ish ish....

Mila@Rimbun berkata...

buat lupa password jer nnt. email yg ada ni pon kekadang terlupa jugak p/word nyer wakakaka. lebih baik ler wang 50 jota tuh digunakan untuk bg subsidy minyak.. lagi berbaloi-baloi

Bardboo berkata...

mmg sgt2 membazir...xpuas hati btol la...buatlah benda yg lebih berfaedah...50juta bukannya skit2 duit tu..

p/s; mcm mana ek nak buat yg mcm catatn popular gerak2 dlm blog nie?

puanbee berkata...

hurm cam tk setuju gak bukan semua org ada email pun keluarga bee hanya bee sorang je guna internet 99% lagi tk guna langsung cam ner tu ??

ct N honey berkata...

@syaz@rozelt
cadangan PM kita

ct N honey berkata...

@Mila@Rimbun
samalah kita,baru ada 2 akaun....

ct N honey berkata...

@bArdbOO
saya pun dah lupa tapi cuba cari kat
http://teknikbuatblog.blogspot.com/
ada byk tutorial kat situ...

Nur berkata...

Malu la pulak sebab majikan terakhir Yati dulu, Tricubes la. Tak sangka pula dah ada projek camni sekarang. Dulu stakat hand-held device, baca dan sistem MyKad tu. Membazir je.

riff berkata...

Pembaziran yang sgt bodoh. Sangat tak setuju!

Aien Not Alien berkata...

kerajaan hanya sebagai pemegang amanah rakyat... jaga amanah dengan baik, manfaatkan duit dengan perkara yang lebih terpenting dari yang macam tak berapa nak penting tu..