Selasa, 19 Julai 2011

Sinopsis Filem 7 Petala Cinta

7 Petala Cinta yang merupakan sebuah filem cinta berbentuk Islamik yang digarap oleh Azahari Zain dan diterbitkan oleh Metrowealth Pictures mengisahkan kehidupan anak remaja yang mendapat pendidikan dalam institusi keislaman. Pelbagai insiden dan suka duka yang berlaku selain berdepan dengan kemelut yang akhirnya mengundang perspektif berbeza.7 Petala Cinta tidak hanya menyingkap kisah suka duka dunia remaja yang terperangkap dengan nafsu dan nilai budiman dalam jiwa namun turut memaparkan pengorbanan, erti persahabatan serta kisah cinta agung.


Sinopsis Filem 7 Petala Cinta
Hamka seorang graduan syariah dari Universiti Al-Azhar ditunangkan dengan anak kepada guru di madrasah Qalbun Salim, tempatnya menuntut ilmu, Saidatul Nafisah (Shima Anuar) dan kemudiannya berhijrah ke Yemen untuk menuntut ilmu. Dalam pada masa yang sama, Hilma Aqila (Diana Amir) adik kepada Hamka turut menuntut di Madrasah yang sama. Namun sebaliknya, Hamka gigih menulis al-Quran dengan tulisan tangannya sendiri bagi dijadikan hantaran perkahwinannya kelak.

Entah mana punca, berita mengenai Hamka terbunuh di Yemen tersebar selepas negara itu dilanda perang saudara dan konflik politik. Tunangnya, Nafisah menanti dengan setia dan muncul pula watak Attar (Aeril) seorang yang jahil sehinggalah bertemu dengan Abi Ikhwan (Ustaz Dini) yang mengajar di Madrasah Qalbun Salim.yang sudah lama memendam perasaan kepada Nafisah. Di situlah wujudnya nilai kesetiaan seorang wanita yang mengagungkan seorang lelaki yang dicintai walaupun apa saja yang melanda.

Aeril Zafril
Shima Anuar
Diana Amir
Fizo
lokasi pengambaran 7 petala cita
Membariskan pelakon muda seperti Fizo, Shima Anuar, Aeril Zafril, Diana Amir, Putri Mardiana. Turut dibantu oleh Epy Raja Lawak dan Zalif Sidek. Gandingan ini diperkuatkan lagi dengan bantuan pelakon lain iaitu Ustaz Dini Juri, Ummi Rosiah, Zul Suphian, Wak Di dan Alex Yanz.Tarikh tayangan belum di pastikan oleh pihak Metrowealth Pictures.Tunggukan trailernya tidak lama lagi.

Update terbaru
Filem 7 Petala Cinta akan menemui penonton pada 15 Mac 2012  ost-dan-trailer-filem-7-petala-cinta

Dalam filem 7 Petala Cinta Diana Amir memakai tudung 
Fizo memegang watak sebagai  Hamka dalam filem 7 Petala Cinta
Aeril memegang watak Attar dalam filem 7 Petala Cinta
Filem 7 Petala Cinta bergenre islamik 
Biodata & Gambar Terbaru Shima Anuar-Pelakon 7 Petala Cinta




32 ulasan:

iPai berkata...

owh tak pernah dgr plak cite ni ..

Alif Haris berkata...

mcm best je ni .. nk tgk jugak nnt ^^ hehe

* A N A N * berkata...

muka2x artis tgh up berlakon..hmm, ta familiar gak citer ni..nak tgok jugak la^^

Zuha berkata...

Harap2 la jangan cerita pattern sama je...bosan plak :)

http://mat-jungle.blogspot.com/

sekamar rindu berkata...

salam...

best cete ni..

* folo ur blog

Kak Aya berkata...

t.kasih sediakan sinopsis

Jendela Hati berkata...

shima anuar tu pelakon br ke ct?

ct N honey berkata...

@Jendela Hati david teo yg jumpa dia

fazaira berkata...

Dengar mcm best je cite ni tp promosi kurang.... nak tgk bebudak 'dendang anak' belakon....

Tanpa Nama berkata...

knp x letak gambar diana amir yg bertudung.. dia kan sudah bertudung..

Tanpa Nama berkata...

wah msti best kan..nak sngat tgk cerita nie...

Tanpa Nama berkata...

aah.. knp ltk gamba diana amir xbertudung?

Tanpa Nama berkata...

'Bentuk' mmg tampak Islamik, 'Isi' Islamik juga kah? Sinopsis menunjukkan pengagungan cinta sesama makluk shj..sekadar cerita cinta.

mummy_icha berkata...

selalunya wanita zuhud tak pakai warna2 terang yg akan menarik perhatian org melihatnya. nama saja tutup wajah, tp warna pakaian merah menyala. ini macam tak kena konsep. atau pencerita tak betul2 study konsep islamik sebenar? cinta sesama manusia je...kenapa sampai 7 petala (lapis)? x faham...

Norfaidatul Akma berkata...

I'm looking forward to see this!

Tanpa Nama berkata...

Melihatkan sinopsis nya pun, membuatkan saya tidak mahu meneruskan melihat di panggung. What's with the camel hump, shocking pink purdah combo and see thru tudung during akad nikah. This shows pengarah tak study betul-betul. How come jadi begini? So shame filem bercirikan islamik mcm ni. I'm so sad. I was looking forward to see this film at first, but when viewing the sinopsys, offering/volunteering myself not to proceed watching the movie. let's see the feedback from other pengarah, pencinta filem and ulamak-ulamak. Siapa yang memuji, I've no words to say.

Ms. DoubleCheeseBurger berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ms. DoubleCheeseBurger berkata...

@Ms. DoubleCheeseBurger

Cerita ni hanya akan meng-Confius-kan mentality melayu kita yg telah sedia Confuse. First of all, I'm sure MAJORITY of Melayu Muslim kita yg TAK FAHAM Concept tutup aurah.. Ramai yg pakai tudung pun sebab Fesyan.. Cuba tanya, Apa Sebab Utama kena pakai tudung...Mesti takleh jawab nye. Sebab, kat Malaysia ni...Muslim by name mmg banyak.. Ha, yg buat cerita2 yg men-Confuse-kan Islamic values ni..Jawab la masa akhirat nnt..Setiap org yg terikut, korang tanggung dosa tau.

Tanpa Nama berkata...

msti ar best!!!!!!

puteri yg cantek :) berkata...

lagi best kalp aeril yg b'lakon ~~~`kan3
huhuhuhuhhuhuhuhuhuhu~~~~
encem nyew diew 2~~~
wakakaakakakaka~~~~~!!!!!!!!!!

puteri yg cantek :) berkata...

lagi best kalo aeril yg b'lakon ~~~`kan3
huhuhuhuhhuhuhuhuhuhu~~~~
encem nyew diew 2~~~
wakakaakakakaka~~~~~!!!!!!!!!!

fared berkata...

bru tgk tadi kat sunway ..leh than la mjur ade epy n kwn die tu.. bt lwak ..aku mnat lwak bkan cte cmni ..tp awek pnye fasal daaa...

Mimi berkata...

Diana amir memang dah pakai tudung pun

monologmalamhari berkata...

no bad la citer nie walaupun konsep die tuh sbnarnya tak brape nk capai .. islam nie bkn ssh pon cme kdg2 manusia nie mema suka benda yang rumit dari yang ringkas ..

KakiWayang.com berkata...

Ada tulis review tak filem ni? Kitorang ada update kat KakiWayang.com

Baca review filem 7 Petala Cinta

Tanpa Nama berkata...

pendapat saya , kurang research la cerita ni.ive been through this kind of sorrounding.cerita warga islamik di pondok2 agama bukan hanya berkisar tentang cinta, zikir berzanji , perempuan berpurdah..(striking plak tu)huhu..niat dah baik.. teruskan, tp bg realistik sikit.banyak lg kisah perjuangan golongan ini.bagi betul2 kena dgn kisah masyarakat tersebut.bukan hanya kisah masyarakat yang dibuat2 dan dicantik2kan ...keep it up!

nurul hazwan berkata...

Assalammualaikum,

Alhamdulillah, saya dah pun tengok cerita ni.. memang best.. mesej yg disampaikan benar2 menusuk nurani.. :)

Tanpa Nama berkata...

salam..
Jalan cerita agak menarik .. dan tersentuh saya apabila mendengar sorang insan yang mengalunkan azan dan berqasidah.. yang gemersik di kalbu.. Masya Allah.. suaranya... indah sekali ... Buat pelakun utama semuga anda di beri hidayah untuk menjadi seperti dalam cerita.. Anda cantik dan ayu sekali dengan berpurdah...Insya'Allah..

maszull berkata...

assslamualaikum CT....bestnya nak tengok la cite ni...:)

Azza Afdzal berkata...

serius best cgt2 cite ney...
tak pnh jemu lgsg

nonama berkata...

Nampak agak Islamik, boleh menyentuh jiwa, syabas. Tetapi beberapa perkara yang cuba dihalalkan seperti ketika duduk dijeti, begitu rapat antara lelaki dan perempuan sehingga bersentuhan antara satu sama lain.
Adegan mencium dahi adik ketika hendak pergi belajar sepatutnya di tiadakan, itukan haram. Begitu juga adegan ketika Attar di goda di pondok, sepatutnya biarlah dibuat secara kiasan sahaja, tidak perlu adegan berpelukan. Itulah beberapa perkara yang nampak jelik dalam filem ini. Sekiranya beberapa perkara tadi diberi perhatian, saya rasa filem ini cukup sempurna. INGAT, niat untuk membuat kebaikan adalah tidak memadai sekiranya didalamnya ada unsur2 yang haram. Buat baik mestilah dengan cara yang baik juga.

Nik Ahmad Z berkata...

@nonama Selain dari perlaksanaan lakonan yang banyak melanggar hukum syarak (seperti berpelukan, dan tidak menutup aurat). 'Syariat', akhlak dan penghayatan nilai-nilai dalam Islam langsung terpesong. Nauzubillah... mengapa tidak consult ulamak terlebih dahulu? buat cerita syok sendiri aja ka?