Sabtu, 11 Jun 2011

Heliza Helmi mengalami penyakit Hiperhidrosis


HELIZA Helmi kelihatan tenang dan yakin setiap kali mengadakan persembahan. Namun, di sebalik riak wajah yang berkeyakinan itu, ramai tidak mengetahui bintang Akademi Fantasia 4 ini sebenarnya menghidapi masalah yang boleh dikatakan serius.

Tapak tangannya sentiasa berpeluh. Ia bukan peluh biasa. Adakala tangannya kelihatan seperti baru dibasuh. Keadaan menjadi lebih serius andai dia gementar dan risau.

“Setiap kali selepas persembahan, saya pasti akan mengelap dahulu mikrofon sebelum memberi kepada orang lain,” kata penyanyi dan pelakon bermata bundar ini.


Heliza disahkan doktor mengalami hiperhidrosis iaitu keadaan di mana individu berpeluh melampau. Terdapat pelbagai jenis hiperhidrosis dan Heliza berpeluh melampau di bahagian tapak tangan.(Baca lagi disini)


Apakah Hiperhidrosis
MASALAH iaitu pengeluaran peluh yang berlebihan dikenali sebagai hiperhidrosis dan membabitkan kedua-dua jantina lelaki dan perempuan secara sama rata.

Ia kerap melanda pada peringkat umur 25 tahun hingga 64 tahun. Hiperhidrosis ini boleh membabitkan keseluruhan badan atau kawasan tertentu pada badan pada seseorang seperti tangan, kaki, celah ketiak dan kawasan kelangkang.

Jenis-jenis
Hiperhidrosis primer di mana ia sering bermula ketika seseorang remaja dan ia boleh berlaku kepada beberapa anggota keluarga kerana ia ada kaitan genetik

Hiperhidrosis sekunder berpunca dari masalah seperti penyakit pituitary, kencing manis, gout, tumor, menopause dan kesan sampingan beberapa jenis ubat ubatan.

Punca sebenar hiperhidrosis masih belum diketahui tetapi banyak kajian menunjukkan ia berpunca dari peningkatan aktiviti saraf simpatetik, perasaan cemas dan faktor makanan.

Rawatan perubatan
Dengan menggunakan ubat sapuan yang mengandungi aluminium chloride.

Suntikan botulinum toxin jenis A (BOTOX) juga digunakan untuk merawat masalah ini.

Beberapa jenis ubat dari kumpulan anticolinergic seperti oxybutynin ( Ditropan)

Rawatan Pembedahan.
Ada beberapa jenis teknik pembedahan yang digunakan untuk merawat masalah ini. Antaranya membabitkan pembuangan dan pemusnahan kelenjar peluh yang terbabit dengan cara liposction dan ada juga menggunakan laser. Namun teknik ini sesuai untuk masalah hiperhidrosis yang membabitkan bahagian ketiak saja.

Satu lagi teknik pembedahan yang sering dilakukan ialah teknik endoscopic thorasic syphatectomy (ETS). Teknik yang menggunakan cara laparoskopik atau pembedahan lubang kekunci ini membabitkan pemotongan/mengetik (clamping) saraf simpatetik pada bahagian dada.

Kesan-kesannya
Penyakit hiperhidrosis boleh membawa kesan fizikal kepada kulit seperti infeksi dan jangkitan kulat dan kulit melecet. 

Selain dari itu, ia boleh menjejaskan kualiti hidup seseorang akibat dari perasaan malu dan tidak selesa kerana pengeluaran peluh yang banyak.

Ada pesakit yang mempunyai masalah memegang barang-barang terutama yang dibuat dari kaca.

Di dalam kes yang teruk, baju terpaksa ditukar beberapa kali dalam masa sehari. Peluh yang banyak pada tapak kaki pula akan menimbulkan masalah terutama apabila memakai selipar getah kerana sering tercabut. Penyakit ini juga boleh menjejaskan karier seseorang terutama pada mereka yang sering berinteraksi dan berjabat tangan ataupun mereka menggunakan benda tajam seperti pisau. (Baca selanjutnya disini)
Jom like facebook heliza helmi disini

Untuk mendapat keselesaan semasa memandu klik sini





22 ulasan:

shiema sufian berkata...

shiema singgah sini :) adik shiema pon mcm tu. tapi takdela teruk pon -.-'

blackroses berkata...

kawan saya ad akena gini..ingat biasa je..rupanya satu penyakit ek

ct N honey berkata...

@shiema sufian tak pe lah kalau tak teruk....terima kasih sebb singgah sini

ct N honey berkata...

@blackroses saya pun baru tahu gak...

nelly berkata...

adik nelly pun cm ni ~
asyik kena je ..

Gen Fujita berkata...

Ala kesian buah hati aku. Dulu ada member camni jugak, tapak tangan senang berpeluh, lembut sampai senang luka.

puteяi ʓαняα berkata...

xsangka heliza ada penyakit...smg dia tabah menghadapi dugaan ini

nohoho =) berkata...

oh..ade penyakit camni ke...
HATI-HATI DENGAN SCAMMERS
FOLLOWER KE-100
DOWNLOAD GARY NEVILLE TESTIMONIAL MATCH
TEMURAMAH BERSAMA PENGASAS BLOG
PREMIER LEAGUE TEAM OF THE DECADE

puanbee berkata...

laa tak sangka heliza ada penyakit gini .. nasib boleh pulak ia berbaju labuh gitu kan

Farah Shamsudin berkata...

ouchh.. susah juga tuu.. takpelah.. tak tau pulak die ade penyakit tuu..

Ummi Hanie berkata...

ade ye pnyakit gini?
sy ni takat sejuk2 tgn klu gementar tu ade le..

ct N honey berkata...

@nelly ramai juga yg kena sakit ni ye?

ct N honey berkata...

@Gen Fujitaini mesti peminat heliza ni..

ct N honey berkata...

@puteяi ʓαняαharap2 begitulah

ct N honey berkata...

@puanbeekesian helizakan..

ct N honey berkata...

@Farah Shamsudin sbb penyakit tu tak nampak secara fizikal,itu yg kita pun x perasan

M Fizan berkata...

huhuh..nasib baik kat tapak tangan..kalau badan kan payah..huhu

ct N honey berkata...

@Ummi Hanie ct pun cam tu..darah gemuruh aje

NzA berkata...

susah gak kalau mcm tu ..mesti rasa xselesa.

Zydee berkata...

sy pon camtu jgk... bkn sekadar tangn je berpeluh...kaki pon same... mmng xselesa btol...tp nk watcamne..redha je la....

ct N honey berkata...

@NzA
kesiankan..

ct N honey berkata...

@Zydee
ye ke?berubat cam mane?

HAK MILIK : http://cthoney.blogspot.com/