Sabtu, 6 Ogos 2011

Kenyataan Rasmi SimplySiti mengenai Isu Bulu Babi


Jumaat lalu tersebar pelbagai dakwaan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab mengenai isu halal berkenaan produk kecantikan milik Dato' Siti Nurhaliza iaitu SimplySity. Antara dakwaan yang dikemukakan oleh individu tersebut adalah berkenaan status penggunaan berus yang dikatakan milik produk SimplySiti mengandungi bulu babi.

Salinan surat Jabatan Agama Islam Pahang yang diedarkan menerusi JAKIM dengan tarikh berkuatkuasa pada 29 April 2011 menyatakan keputusan analisa makmal Jabatan Kimia Malaysia mengesahkan sampel berus adalah bulu babi.



Namun, pihak SimplySiti tampil memberikan kenyataan rasmi mereka berhubung dakwaan tersebut awal hari ini. Berikut merupakan kenyataan rasmi SimplySiti yang diwakili Dato' Siti Nurhaliza sendiri.

KENYATAAN RASMI SIMPLYSITI
Produk SimplySiti sentiasa mematuhi semua peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM sebelum sebarang produk kami diberi sesuatu kelulusan Halal. Sebenarnya, produk-produk SimplySiti serta berus yang terdapat di dalamnya yang telah mendapat pengesahan Halal tidak terbabit dengan tuduhan yang dibangkitkan tersebut.

Pihak kami selama ini berkerjasama rapat dengan pihak JAKIM dalam setiap proses yang harus dipatuhi sebelum sesuatu produk itu dihasilkan dan dipasarkan untuk kegunaan orang awam. Sokongan dan bantuan yang kami terima daripada pihak JAKIM amat kami hargai dan kami banyak belajar daripada mereka kerana sebagai perniagaan yang berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk semua, pihak JAKIM adalah rakan dan pihak yang sangat komited dan paling berwibawa dalam menghulurkan khidmat nasihat dan bantuan kepada pengusaha-pengusaha seperti kami terutama sekali dalam proses penghasilan dan pengesahan kualiti sesuatu produk secara amnya, dan untuk piawaian Halal secara khususnya.

Sebab itu proses penghasilan sesuatu produk yang ingin mendapat pengesahan Halal daripada Jakim perlu melalui proses pemeriksaan dan siasatan yang terperinci bukan hanya bagi setiap jenis bahan yang terbabit di dalam pembuatan produk, malahan premis, setiap prosesnya termasuk pengangkutan, simpanan, pengeluaran, para pekerja dan segala-galanya perlu mematuhi piawaian yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM.

Merujuk kepada sebaran lampiran yang terdapat di dalam blog, berikut adalah kenyataan daripada SimplySiti. Pihak kami terpaksa membuat kenyataan akhbar lebih awal memandangkan terlalu banyak pihak yang telah menyebarkan spekulasi mengenai hal ini. Kenyataan ini dibuat bagi mengelakkan salah faham orang ramai dan melindungi imej produk kami yang dituduh menggunakan berus babi.

Apa yang berlaku di dalam konteks seperti yang tertera di di dalam blog tersebut adalah tidak benar. Bulu yang dilaporkan di dalam lampiran tersebut BUKANLAH bulu berus yang terdapat di dalam produk SimplySiti tetapi berus yang terlibat di dalam kerja pembersihan di kawasan kilang dan kerja-kerja menyamak dan penyucian menurut syarak telahpun dilakukan bagi memastikan tidak ada apa-apa langsung yang tidak suci terdapat di dalam premis kilang tersebut lagi sebelum proses pembuatan produk dilakukan di kilang tersebut.

Oleh itu, kami dengan ini menjamin bahawa produk-produk SimplySiti yang telahpun mendapat pengesahan Halal JAKIM adalah benar & berus yang terdapat di dalam produk-produk kosmetik yang kini terdapat di pasaran juga adalah mematuhi syarat piawaian Halal daripada JAKIM. Bukan itu sahaja, kami juga rasa terharu kerana kerjasama dan follow up dan kami terima daripada pihak JAKIM juga adalah pantas dan efisyen untuk kami mudah membuat apa-apa tindakan susulan dengan efektif.

Memang sudah cita-cita dan niat Siti adalah untuk memastikan produk SimplySiti adalah halal, suci dan berkualiti. Hanya yang terbaik untuk semua para pengguna maka Siti sanggup buat apa sahaja dan akan terus berusaha memperbaiki mana-mana kekurangan walaupun proses atau usaha itu mengambil masa dan kos yang lebih sedikit daripada proses yang biasa. Sekiranya sesuatu produk itu diragui kesuciannya, kami tidak akan menjual malahan akan menarik balik dari pasaran.

SimplySiti akan turut mendapatkan kenyataan daripada JAKIM supaya hal ini tidak lagi dipanjangkan sehingga meragukan pengguna SimplySiti. Kami harap pihak JAKIM akan dapat menerangkan status halal SimplySiti dalam kenyataan akhbar mereka nanti. Dan memandangkan isu ini timbul secara mengejut dan kebetulan jatuh pada hujung minggu, pihak SimplySiti akan turut berjumpa dengan pihak JAKIM secepat mungkin untuk berbincang tentang hal ini. Kami mohon agar orang ramai tidak membuat spekulasi awal kerana kami sangat prihatin dan sentiasa menitikberatkan kualiti dan kesucian di dalam produk kami.

Sekian, terima kasih.

Dato’ Siti Nurhaliza Tarudin

Presiden

SimplySiti Sdn Bhd

6 Ogos 2011
Promosi besar-besaran untuk pakaian kanak-kanak, keperluan harian, barangan wanita dan barangan Elektrik. Jadikan Hari Raya anda paling meriah tahun ini.

10 ulasan:

Farah Shamsudin berkata...

nasib baik siti bagi pepat yang penjelasan secepat yg mungkin.

sully86 berkata...

tulah dia comel sangat...tu sebab kenapa dia terlepas..ehehehehe just kidding

Gua berkata...

Kenapa tidak kredit Gua.com.my untuk story ini?

Puan Kutu berkata...

aiyoo gua mitak krd tu.hehe..apa pun sy mmg tak pakai produk simply siti.hehe..

ct N honey berkata...

@Gua
minta maaf diatas kesilapan saya,..terlampau excited sgt nak keluarkan info ini sehingga tak bagi kredit pada GUA yg selalu memberi berita terkini pada saya...terima kasih kepada teguran GUA

ct N honey berkata...

@Puan Kutu
padan muka Ct ha..ha..ha..
sama gak, ct pun tak pakai...

ct N honey berkata...

@sully86
dia dah beri kenyataan tu..hrp2 betullah

ct N honey berkata...

@Farah Shamsudin
mesti risau kepada pengguna simplysitikan.

Aziemah Gekozen berkata...

eh, jap2...ak nie rase cam blur cket lah...abes, ape maksud kenyataan nie?

"...BUKANLAH bulu berus yang terdapat di dalam produk SimplySiti TETAPI berus yang terlibat di dalam kerja pembersihan di kawasan kilang dan kerja-kerja menyamak dan penyucian menurut syarak telahpun dilakukan..."

hermn...susah cket nak imagine ape maksud tu...-peace no war-

Munna berkata...

bgus la mcm tu..pantas tokti =)

HAK MILIK : http://cthoney.blogspot.com/