Ahad, 21 Ogos 2011

Nanu Baharudin tidur dengan anjing-so sweet

Hari ini nak pergi beli baju raja anak-anak. Sebelum keluar tengok dulu FB dan blog ct N honey. Tiba-tiba dapat pula berita dan gambar yang buatkan Ct terkedu sekejap bila melihatnya. Mula-mula ingatkan patung ataupun lakonan dalam drama aje, tapi bila tengok lagi banyak koleksi gambarnya, sah memang betul.



Ct pun tak berani nak komen banyak sebab bukan arif sangat...Bukan Nanu aje artis Malaysia yang suka pegang anjing, sebelum ini dah ramai yang buat macam tu...ok jom kita layan gambarnya
 Mengikut pandangan Mazhab Shafie, binatang anjing adalah termasuk dalam kategori najis mughallazah (najis berat). Kalau terkena air liur dan najisnya perlu disamak dengan air mutlak 7 kali dan sekali dengan air
bercampur tanah. Menyentuh atau memegang anjing tidaklah berdosa atau menyalahi hukum Islam.
Jika dirujuk kepada pandangan Yusuf al-Qaradawi, (kitab al-Halal wa alHaram fi al-Islam) beliau mengatakan hukum memelihara anjing sebagai binatang kesukaan adalah haram. Hal ini berdasarkan hadith Rasulullah S.A.W. yang bermaksud dari Abi Sufian bin Abu Zuhair, bahawa Nabi S.A.W. bersabda antara lain maksudnya : “Barang siapa yang memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternakan, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirot”. Erti qirot hanya Allah sahaja yang mengetahui kurangnya. Hadith ini disepakati oleh Bukhari dan Muslim.jais.gov.my
Gambar ini di ambil dari FB Nanu Baharudin
Tq to mediamalaya.com

34 ulasan:

MR. MIND berkata...

Manusia akhir zmn

namaakulynn berkata...

uhuiiiii.tak tau nak cakap apa.*shock

Elih Japahar berkata...

No Komen!...huhu

Nabila Huda berkata...

tah la. pndai2 la pikir. yg ditegah tu la yg org nk bt. kn??

Tanpa Nama berkata...

kt baru jerk tgk fb nanu..memg byk gmbr die pegang anjing...siap bg nama nur keisha lg...tah ape tah...da tentu bela anjing tu haram..siap berposing,tido,peluk dgn anjing...dgn anak2 die sekali sama...mak jenis ape camtu...astarfirullahalazim..

ECAH~ berkata...

susah kan..kalau kurang paham dalam bab agama ni..mungkin dia taktaw pegang kalau kering xp, tp buat jadi pet opkoz haram..hadoi

Ceritera Anak Sampah berkata...

pegang tuh, mcm ne nk solat?

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ berkata...

suwet la sgt kan....tu la artis kita ni...

NzA berkata...

xtau hukum susah!!!!

Kak Aya berkata...

mcm tak rasa apa je..

Mama QS berkata...

susah kalau hidup menongkat langit

Encik JI berkata...

ontahla den. bab2 hkum ni lomah skit. tp ikotkn, xlehla kn nk mnja2 cmtu. hehe

Tanpa Nama berkata...

tak ade binatang kain ke nak bela? bela tupai pun ok...

Tanpa Nama berkata...

sorry typo error .. binatang lain

Puan Kutu berkata...

entah nak cakap apa,mgkin dia rasa bela anjing tu tak haram!

Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil berkata...

dah jd trend ke aper ni...

dah benda tu najis berat,takyah la bela bagai ... larat ke nak menyamak tiap2 kali pgg ??

beluncas ^.^ berkata...

haihh macam2 hal sekarang neh ..

KiD berkata...

dia takde hati ke nak balas komen.. atau saje buat tak perasan..

ct N honey berkata...

@MR. MIND
harap-harap dia sedar kesilapannya

ct N honey berkata...

@namaakulynn
ct pun terperanjat juga bila mula2 tgk gambar ni,,

ct N honey berkata...

@Nabila Huda
perkara yg ditegah tu mmg suka orang buat,seronok,,

ct N honey berkata...

@Tanpa Nama
bila emak buat yg salah,anak pun ikut ajelah

ct N honey berkata...

@ECAH~
ini mmg dia buat pet,sbb tu slah

ct N honey berkata...

@Ceritera Anak Sampah
sebenarnya boleh pegang tapi kena samak,mungkin dia rajin samak tiap2 hari kot?

ct N honey berkata...

@LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™
artis kita suka buat benda2 mcm ni biar jadi isu pas tu glamour le

ct N honey berkata...

@NzA
mungkin dia tahu hukum,tapi buat2 tak tahu

ct N honey berkata...

@Kak Aya
dia rasa mcm dia main dgn kucing kot?

ct N honey berkata...

@Mama QS
nak ikut gaya mat saleh

ct N honey berkata...

@Encik JI
dia rasa anjing tu lagi comel nak dimanja2kan kot

ct N honey berkata...

@Puan Kutu
masa darjah satu pun dah diajar,mungkin dia dah lupa

ct N honey berkata...

@Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil
mahu kena beli tanah liat satu lori buat stock utk samak

ct N honey berkata...

@beluncas ^.^
ini saja buat hal

ct N honey berkata...

@KiD
baru ada masa nak membalas komen,

Tanpa Nama berkata...

dunia akhir zaman

HAK MILIK : http://cthoney.blogspot.com/