Selasa, 27 September 2011

3-Bagaimana untuk mengenal pasti jika anak remaja mengandung?

Perbezaan wanita dewasa hamil dan remaja hamil?
Tiada perbezaan ketara antara wanita dewasa dan remaja mengandung dari segi tanda kehamilan. Ada yang mengalami alah teruk dan ada juga yang langsung tidak mengalami alah. Cuma mungkin pada usia muda, mereka tidak banyak berfikir dan berasa runsing kerana tidak ada tanggungjawab lain.

Remaja mengandung selalunya lebih cergas dan bertenaga jika dibandingkan dengan wanita dewasa yang lebih tua. Jarang mereka berasa letih. Selepas bersalin, mereka lebih cepat kembali kepada keadaan asal sebelum mengandung.

Dari segi emosi pula, ada remaja yang murung dan suka berseorangan jika mereka berada dalam keadaan ketakutan dengan kehamilan itu. Mereka perlukan banyak sokongan dan bimbingan ibu bapa, keluarga dan doktor. Ramai yang memerlukan khidmat kaunseling. Jangan abaikan keperluan ini kerana ia boleh membawa kemudaratan kepada remaja mengandung, anak yang dilahirkan serta keluarganya.

Ibu bapa perlu memikirkan yang anak mereka mengandung jika anak mereka menunjukkan tanda biasa dialami wanita hamil. Selain itu, pada peringkat pertengahan kehamilan pula, perut kian membesar dan terdapat perubahan pada warna kulit di bahagian perut, kulit renggang di perut dan buah dada.

Lebih jelas ialah sakit pada di bahagian ari-ari atau di bahagian bawah perut sebelah kanan atau kiri, sakit belakang mula dirasai dan ia menjadi lebih kuat apabila usia kehamilan semakin lanjut.

Bagi memastikan sama anak remaja mengandung atau tidak, boleh belikan alat mengesan mengandung dari farmasi atau bawa anak berjumpa doktor. Remaja mengandung lebih tinggi risikonya berbanding wanita dewasa dan disyorkan supaya mendapatkan rawatan antenatal seawal mungkin serta sepanjang kehamilan mereka. Pastikan juga bersalin di hospital dan bukan di rumah.
Cara terbaik menghadapi anak remaja hamil

Tiada ulasan: