Rabu, 5 Oktober 2011

Najib umum pembebasan kesemua 125 tahanan Akta Kediaman Terhad

Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pembebasan kesemua 125 individu yang ditahan mengikut Akta Kediaman Terhad 1933 dengan serta merta manakala lebih 200 waran yang belum disampaikan juga dibatalkan.

Perdana Menteri berkata demikian pada pembentangan usul Rang Undang-undang Kediaman Terhad (Pemansuhan) 2011 di Dewan Rakyat, sebentar tadi.
"Saya berdiri di Dewan yang mulia pada hari ini bagi memulakan proses mengotakan janji kerajaan. Hakikatnya, amat jarang di dunia bagi sebuah kerajaan yang sedang berkuasa untuk secara sukarela memudarkan kuasa yang dimiliki," kata Najib ketika membentangkan Rang Undang-undang Kediaman Terhad (Pemansuhan) 2011.
Katanya pemansuhan akta itu dan beberapa akta lain merupakan sebahagian daripada permulaan Program Transformasi Politik Negara dan pelengkap kepada Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang sedang berlangsung.

"Pucuk pangkalnya saya dan rakan-rakan tidak akan sekali-kali berganjak dari meneruskan perjalanan, bahkan makin komited untuk membuat yang terbaik demi keharmonian negara. Sesungguhnnya ini hanyalah satu permulaan," katanya.

Najib semasa menyampaikan perutusan khas sempena sambutan Hari Malaysia pada 15 Sept lepas telah mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Akta Buang Negeri 1959, dan kajian semula yang membabitkan Akta Kediaman Terhad 1933, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 serta Seksyen 27 Akta Polis 1967

Win a trip to UEFA EURO 2012  



2 ulasan:

FaKArePa!n berkata...

taktik PRU 13 la ni..

Hun_eyes berkata...

nak pegi mana2 skang da tak selamat.. kita semua kena berjaga2.. xkira retis ke ape.. btw,, satu perkongsian yang baik..
salam singgah sini =)