Jumaat, 27 Januari 2012

Ramai Orang Berbohong Pada Bulan Januari

BULAN Januari, menurut sebuah penyelidikan merupakan bulan dimana orang lebih banyak berbohong dari semua bulan dalam satu tahun.


Berdasarkan undian dilakukan dalam satu rancangan bersiri, Lie To Me, setengah dari 2.000 orang dewasa yang mengikuti undian itu mengatakan, mereka sering tertangkap basah berbohong di bulan Januari. Ada enam pembohongan terbesar yang sering dilakukan orang pada bulan Januari :



1. Orang berbohong mengenai azam tahun baru, seperti membesar-besarkan hasil kejayaan mereka melakukan diet dan banyaknya hadiah hari krismas yang mereka terima.

2. Bulan Januari banyak dari kita yang berpura-pura sakit dan malas pergi kerja, hampir semua orang membuat alasan untuk mengelakkan bersosial.

3. Wang merupakan salah satu alasan seseorang berbohong. Mereka menyembunyikan perbelanjaran ketika jualan tahun baru dan banyaknya hutang mereka dalam menggunakan kad kredit dan debit.

4. Seperempat peserta undian mengungkapkan, mereka berbohong mengenai bagaimana menghabiskan wang kerana tergoda diskaun akhir tahun.

5. Kebohongan lain adalah cara menyambut dan mengadakan pesta tahun baru. Kebanyakan orang berpura-pura seolah mereka terlibat dalam pesta meriah, padahal mereka hanya menonton TV di rumah.

6. Kebohongan lainnya adalah saat berusaha melindungi perasaan seseorang agar tidak bersedih.

"Banyak orang berpikir mereka pandai mengesan kebohongan. Tapi kenyataannya, mereka cenderung salah dalam membaca bahasa tubuh seseorang," ungkap pakar bahasa tubuh, James Borg.



5 ulasan:

syaz@rozelt berkata...

ini utk yg smbut krismas n thn baru sekali ke?hihi

Jendela Hati berkata...

ayooo byknye pembohongan hehe

Bancik berkata...

he..he..

puanbee berkata...

heheh diet pun termasuk ? adeiihh

Cho Zila berkata...

tiap2 bulan adajer yang berbohong kan..

HAK MILIK : http://cthoney.blogspot.com/