Isnin, 12 Mac 2012

Awas! Coca-Cola & Pepsi Letak Label 'Amaran Kanser' Di Botol Minuman

Coca-Cola Co (KO.N) dan PepsiCo Inc (PEP.N) membuat perubahan dalam pengeluaran bahan dalam kola jenama mereka untuk melabelkan pakej dengan amaran kanser. Perubahan tidak akan menjadi ketara kepada pengguna, mengikut kenyataan daripada kedua-dua syarikat.



Coke dan Pepsi berkata pada Jumaat bahawa mereka telah meminta pembekal pewarna karamel dalam kola mereka untuk mengubah proses pembuatan mereka untuk memenuhi keperluan inisiatif undi California bertujuan untuk menghadkan pendedahan orang ramai kepada bahan kimia toksik.

"Pengguna akan melihat tiada perbezaan dalam produk kami dan tidak mempunyai sebab sama sekali untuk mana-mana masalah kesihatan," kata jurucakap PepsiCo, Gina Anderson dalam satu kenyataan.

Perubahan ini bertujuan untuk mengurangkan jumlah bahan kimia yang dipanggil 4-methylimidazole atau 4-MI, yang pada Januari lalu telah ditambah kepada senarai bahan kimia yang dilindungi oleh Air Minuman Selamat California dan Akta Penguatkuasaan Toksik tahun 1986, dikenali juga sebagai Usul 65. Tahap yang tinggi kimia yang telah dikaitkan dengan kanser pada haiwan.

Status California berkata bahawa "tiada seorang pun dalam urusan menjalankan perniagaan dengan disedarinya dan dengan sengaja akan mendedahkan mana-mana individu kepada bahan kimia yang dikenali ke negeri itu untuk menyebabkan kanser atau ketoksikan pembiakan tanpa terlebih dahulu memberi amaran yang jelas dan munasabah ..."

Jurucakap Coca-Cola, Ben Sheidler berkata pengubahsuaian kepada proses pembuatan tidak akan mempunyai kesan ke atas formula, warna atau rasa Coca-Cola.

Kedua-dua syarikat itu berkata mereka bermula di California, dan akan memperluaskan pengurangan penggunaan pewarna 4-MI karamel dari masa ke masa.

Dr Pepper Snapple Group Inc (DPS.N) berkata semua warna karamel yang dihasilkan akan memenuhi standard California yang baru.

Awal minggu ini, Pusat Sains dalam Faedah Raya (CSPI), sebuah kumpulan pemerhati AS, berkata ia mendapati tahap bahan kimia yang tidak selamat dalam tin Coca-Cola, Pepsi-Cola, Dr Pepper dan Seluruh Makanan Pasaran Inc (WFM. O) 365 Cola.

US Food and Drug Administration berkata pada masa ia sedang mengkaji petisyen kumpulan itu tetapi menegaskan bahawa yang minuman masih selamat.Seorang jurucakap FDA berkata seseorang akan minum "lebih seribu tin soda sehari untuk mencapai dos yang telah diberikan dalam kajian yang telah menunjukkan   kanser di dalam rodensia".sumber



4 ulasan:

Unknown berkata...

aik,kalau dah ada amaran kanser,ada org nak minum ke

maszull berkata...

assalamualaikum ct...kalau dah mcm tu takut la nak minum air coke n pepsi ni...:)

najihah berkata...

hurm....klu dah was2 benda 2 boleh menjadi haram.... "halalal toyyiban"

najihah berkata...

hurm....klu dah was2 benda 2 boleh menjadi haram.... "halalal toyyiban"