Dapatkan Handmade Bag ct N honey Dengan Berbagai Corak & Warna

Selasa, 6 Mac 2012

Pemilik Jenama Tudung Terkenal Disaman 1 Juta Kerana Memfitnah

Seorang usahawan wanita memfailkan saman fitnah RM1 juta terhadap syarikat pesaingnya kerana didakwa memfitnahnya menerusi laman sosial facebook dengan tuduhan meniru tudung keluarannya.

Pengasas Butik Mama, Nor Ainna Ibrahim, 32, dan suaminya, Azman M Salleh selaku plaintif memfailkan saman itu menerusi peguamnya, Adnan Seman@Abdullah di Mahkamah Tinggi di sini, jam 11 pagi semalam.

Gambar hiasan




Berdasarkan writ saman, mereka menamakan pemilik perniagaan tudung Fareeda di Bandar Baru Bangi, dekat sini, Faridah Zakaria sebagai defendan.

Antara lain, plaintif mendakwa defendan menerusi fanpage facebook “Fareeda.. Nyata Jelita” yang memiliki 100,000 peminat, secara berniat jahat memaparkan status atau kenyataan berunsur tidak benar dan fitnah.

Terkilan dengan tindakan itu, plaintif menghantar e-mel kepada defendan memohon supaya semua status dan kenyataan itu dipadamkan, tetapi tidak mendapat maklum balas.

Plaintif juga mendakwa menerima laporan dan aduan daripada peniaga Butik Mama yang memberitahu mereka diugut defendan menerusi e-mel dan SMS daripada berniaga produk syarikatnya.

Pihaknya sekali lagi menghantar e-mel kepada defendan untuk membantah tindakan itu dengan menyatakan produk tudung miliknya tidak meniru produk Fareeda.

Selain itu, plaintif memohon defendan menghentikan semua dakwaan yang dikemukakan tanpa bukti dan ugutan terhadap peniaga, tetapi masih tidak mendapat maklum balas.

Plaintif seterusnya mendakwa perkataan fitnah di facebook itu bermaksud pihaknya tidak jujur meniru reka bentuk produk defendan dan melanggar haknya yang didaftarkan dengan Pendaftar Harta Intelek.

Dakwanya, ia juga bererti pihaknya mengamalkan cara tidak jujur dan menipu dalam menjalankan perniagaan untuk mendapatkan keuntungan mudah.

Menurutnya, ia juga bermaksud defendan mendorong dan menghasut orang ramai untuk memulau, menarik diri atau menjauhi perniagaannya.

Selain itu katanya, ia bererti plaintif adalah individu korup, tidak jujur, tidak bermoral dan tidak tahu malu.

Oleh itu, pihaknya memohon ganti rugi am RM1 juta, ganti rugi teruk, ganti rugi pengajaran dengan faedah empat peratus setahun dari tarikh penghakiman sehingga tarikh penyelesaian penuh.




10 lebah buat bising:

Huda berkata...

la..berniaga tudung pun ada hasad dengki..dunia, duniaa..

hawiz berkata...

ish3...dlm bisnes mmg cmtu yer?

hatiku berwarna warni berkata...

smpai ke court..ish ish..

Aizat Shafiq berkata...

sikit-sikit saman...
hurmmm...macam2 dunia sekarang ni...

T-ara Arzeillia berkata...

maaf2an sudah la.. nnt lingkup dua2 baru tau..

roha berkata...

ala..fesyen lebih kurang sama tak pela...nak dengki2 plak...

NOOR FATIN berkata...

aduhai.. kenapa la jadi mcm tu.. aishh..

Faizal Raidenovich berkata...

Tukar kepada perniagaan tudung saji,kurang sikit persaingan rasanya,hehe!

Bundlebook2u berkata...

@Faizal Raidenovich

hahahahah aku sokong tu..

Miss Anis berkata...

mcam2....