Khamis, 18 Julai 2013

Produk Guna Ayat Al-Quran Dapat Sambutan

Umat Islam di negara ini dinasihatkan supaya tidak mudah terpengaruh dengan penjualan produk-produk yang menggunakan ayat Quran kerana ada pihak yang memperalatkannya untuk melariskan perniagaan.

Bekas Imam Besar Masjid Negara, Datuk Hassan Mahmud mengakui ada pihak yang memperalatkan Al-Quran dengan niat untuk melariskan produk yang mereka hasilkan.

"Ini berlaku kerana zaman sekarang minat orang terhadap agama Islam makin tinggi jadi apa saja kalau disebut ada khasiat kerana ada dalam Quran maka ramai yang percaya tanpa siasat terlebih dahulu," kata mudir program Imam Muda itu.

Beliau menasihatkan umat Islam di negara ini mempelajari ilmu-ilmu tentang rawatan Islam supaya tidak mudah tertipu dengan produk-produk yang dihasilkan oleh mereka yang memperalatkan Quran.

"Hati-hati, jangan mudah terima dan percaya apa saja yang kononnya ada khasiat Quran kerana ia tak semestinya asli," tambah beliau.

Air Terapi Al-Khodafi
Hassan mengulas kewujudan produk minuman yang dijual di pasaran dengan strategi pemasaran mengaitkan produk berkenaan dengan Al-Quran termasuk minuman karbonat berperisa yang didakwa tekah dibaca dengan 30 juzuk Al-Quran.

Selain itu ada juga iklan yang tersebar mengenai sejenis air mineral yang didakwa mengandungi antaranya air zam-zam, air sarang anai-anai yang dikatakan telah makan 22 juzuk ayat Al-Quran, air kulat susu harimau dan air hujan malam Jumaat 10 Muharram.

 air sarang anai-anai  makan 22 juzuk ayat Al-Quran, 

Sementara itu pendakwah bebas, Ustaz Dr Ahmad Termizi Abdul Razak juga sependapat dengan Hassan dan berpendapat ada peniaga yang mengambil kesempatan dari sikap umat Islam yang berminat dengan agama dewasa ini.

Katanya, mereka yang berminat dengan agama ini selalunya mudah diperdaya dengan produk-produk yang dikatakan ada khasiat dari Quran dan dijual oleh mereka yang mempunyai imej-imej baik.

Kepada pengguna pula beliau menasihatkan supaya lebih berhati-hati dan tidak mudah terpedaya dengan produk-produk yang kononnya mempunyai khasiat dari Quran.

Produk guna ayat Al-Quran masih dapat sambutan

Produk kesihatan yang mengandungi bacaan ayat Al-Quran serta doa ini mendapat permintaan tinggi di Kelantan.

Ini bersusulan peringatan bekas iman Masjid Negara Datuk Hassan Mahmud mengenai penggunaan produk kesihatan yang menggunakan ayat Al Quran.

Menurut pemilik pusat kecantikan dan pengasas produk, Vivi Sumanti Ahmad, jualan produk yang mengandungi bacaan ayat Al-Quran ini amat laris dan sentiasa mendapat permintaan tinggi.

Katanya rakyat Kelantan yakin dan menggunakan produk tersebut dalam kehidupan seharian.

“Dari segi jualan di Kelantan ini, orang Kelantan ni suka yang jenis ada ayat Al-Quran ni, 30 juzuz kerana ianya menyakinkan dapat menyihatkan dan meningkatkan IQ pelajar.”

Katanya, antara barangan yang di baca dengan ayat suci ialah air mineral, air minuman, kismi penerang hati, krim pemutih, pembersih muka dan lain-lain lagi.

Katanya kebanyakan pengeluar produk lebih gemar mengeluarkan produk kecantikan yang disertakan dengan bacaan ayat Al-Quran khusus untuk pasaran masyarakat Islam di negara ini.

Katanya ianya merupakan satu tarikan baru kepada pengguna terutama di pantai timur ini.

Namun bagi pengguna, bukan semua produk yang dibacakan doa dan ayat Al-Quran menjadi perhatian dan tarikan.

Mereka berpandangan dengan disertakan bacaan Al-Quran itu mungkin salah satu cara untuk menarik minat pembeli, namun kesan dan keberkesanan bahan tersebut masih lagi sangsi.

““Soal keyakinan…itu terpulang pada kita, kalau tak ada usaha tak jadi jugak bagilah 70 juzuz pun kalau tak usaha tak jadi pun,” Sulaimiyah Mohd Naim.

“Saya tau setakat ini saya tak guna lah ..tertarik mungkin sebab guna ulamak, cara islam,” kata seorang lagi pengguna, Rohayu Zakaria.

Katanya pelbagai barangan di pasaran terutama yang melibatkan produk kesihatan sudah banyak disertakan dengan bacaan alquran sebagai salah satu tarikan kepada pengguna.:sumber

1 ulasan:

FaKArePa!n berkata...

tu dia..
Air terapi Al- khodafi..hehe

Cara Mudah Khusyuk Dalam Solat

HAK MILIK : http://cthoney.blogspot.com/