Sabtu, 19 Julai 2014

Cara mengelak penipuan membeli di Internet

Kita selalu mendengar kes penipuan di internet terutama pembeli wanita kerana kuasa membeli wanita yang tinggi berbanding lelaki. Kejadian ini sebenarnya ialah berpunca daripada kecuaian dan sikap ambil mudah oleh pembeli itu sendiri, atau mungkin si pembeli baru hendak mencuba melakukan pembelian melalui online.Dengan pelbagai tawaran menarik, diskaun hebat dan juga mendakwa bahawa produk mereka adalah original pastinya ramai yang tertarik. Jadi,tips yang paling mudah untuk mengelakkan daripada ditipu dengan mudah adalah

1. Pastikan website tu 'https'. 'Https' bermaksud website tu telah dijamin selamat. Maklumat yang kita bagi pun dia dah encrypt supaya orang lain tak boleh nak baca senang-senang.

2. Dengan melakukan carian di search engine seperti di laman web carian terkenal iaitu google.com.,cuba lakukan carian tentang nama penjual barang tersebut melalui nombor akaun bank yang diberikannya.Lihat contohnya di aspirasicyber

3. Jangan shopping menggunakan free wifi yang tidak menggunakan secured wifi dan melakukan pembayaran internet seperti melalui Mastercard atau Visa kerana untuk mengelakkan maklumat peribadi anda daripada dicerobohi.

4. Melakukan pembelian di laman web seperti lelong.com.my atau ebay.com.my adalah jauh lebih selamat daripada laman web seperti mudah.com.my.Ini kerana sistem dan tahap sekuriti yang digunakan oleh laman web lelong dan ebay adalah lebih baik seperti menggunakan sistem feedback melalui i-trader dan juga meminta pengesahan daripada pihak penjual seperti pengesahan nombor kad pengenalan,no telefon dan sebagainya.

5. Gunakan kad kredit.Terutama barang dari luar negara yang berharga mahal. Kerana kita akan mendapat bayaran semula sekiranya barang yang kita beli tu tidak sampai atau pun rosak. Mengikut term and condition.

6. Membuat pembayaran melalui akaun PayPal. PayPal merupakan satu bank online yang paling dipercayai di dunia dan juga ianya menguruskan sebarang transaksi jualan dan pembelian secara selamat diantara pembeli dan penjual di seluruh dunia. Duit anda akan dikembalikan kepada anda sekiranya anda merasakan bahawa anda telah ditipu oleh penjual online ataupun sekiranya anda merasakan bahawa barang yang dibeli adalah tiruan!. Sebagai pembeli, anda harus meminta akaun PayPal penjual online bagi memastikan anda selamat berbelanja secara online. Sebagai penjual, mereka seharusnya mempunyai akaun PayPal sekiranya anda benar-benar jujur berniaga!

7. Gunakan antivirus dan sentiasa up-to-date. Antivirus ni bertindak sebagai perlindung PC anda daripada virus-virus pencuri maklumat di internet.

Jadi sudah bersedia nak membeli-belah melalui online? Pastikan semua maklumat di atas sudah anda fahami.

3 ulasan:

Suzie berkata...

Tak pandai sangat nak beli macam ni yelah takut juga kan .....

Jendela Hati berkata...

blom penah buat.

Ummi Hanie berkata...

mmg kena extra hati2 shopping online ni..

hanie dah biase shopping kat lelong..alhmdllh belum tertipu ..