Sabtu, 30 Julai 2011

Mohd Ashraf Hafiz atau Aleesha Farhana masuk ICU



KUALA TERENGGANU: Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, yang gagal dalam permohonan menukar namanya kepada Aleesha Farhana, kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Nur Zahirah, di sini, kerana mengalami masalah jantung dan tekanan darah rendah.

Bapanya, Abdul Aziz Ahmad, 60, ketika ditemui di hospital itu berkata anaknya mengalami muntah teruk dan tidak sedarkan diri kira-kira 3 pagi tadi.

“Aleesya kini dalam keadaan stabil. Doktor mengesahkan dia mengalami serangan jantung yang tidak stabil atau ‘unstable angina with cardiogenic shock’,” katanya.

Beliau berkata anaknya itu mengalami kemurungan selepas permohonan yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu untuk menukar kepada nama wanita,ditolak.


Pada 18 Julai lalu, Mahkamah Tinggi Terengganu menolak permohonan Mohd Ashraf Hafiz, 25, selaku pempetisyen setelah mengambil kira tiga faktor iaitu kromosom, kewujudan alat kelamin semasa pemohon dilahirkan dan kewujudan organ dalaman.

Beliau yang berasal dari Seberang Takir, di sini, memohon untuk menukar nama di dalam Mykadnya kepada Aleesya Farhana Abdul Aziz setelah beliau melakukan pembedahan menukar jantina di Thailand dua tahun lalu.

Permohonan itu dibuat bagi memudahkannya diterima masuk ke universiti tempatan untuk menyambung pelajaran dan kesukarannya menjalani kehidupan sebagai seorang wanita.

Sementara itu, bapanya berkata beliau telah dihubungi Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berhubung permohonan anaknya untuk ditempatkan di asrama wanita sekiranya permohonannya memasuki universiti tempatan, diterima.

Katanya, perkara itu masih dalam pertimbangan kementerian berkenaan.BERNAMA/Berita Harian

Berita yang baru diterima Mohd Ashraf Hafiz atau Aleesha Farhana meninggal dunia

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Haish. Macam2 je orang sekarang ni. Tukar jantina lah. Apa-apa pun nice info ct. :)

Roti Telur berkata...

kenapalah sanggup tukar jantina kan.. huhu.. dunia-dunia..

Ummi Hanie berkata...

apsal lak tu ... tensi sgt kot ...

Jendela Hati berkata...

dunia2...