Rabu, 28 September 2011

Video Taufan Nesat- Banjir besar landa Manila

MANILA: Penduduk Manila meredah banjir separas pinggang dan sampah sarap semalam selepas taufan Nesat melanda negara itu, meragut sekurang-kurang 16 nyawa dan membawa ombak setinggi pokok palma menghentam tembok di tepi laut.
Kebanyakan kematian berlaku di ibu negara Manila yang sudah tenggelam akibat hujan monsun lebat sebelum kedatangan Taufan Nesat membawa hujan lebat dan angin selaju 150 kilometer sejam. Semua tempat dilanda banjir.

Ada penduduk bertindak pantas keluar dari rumah selepas dinaiki air termasuk kawasan di pinggir Manila, Marikina apabila 2,000 orang terpaksa menyelamatkan diri daripada air sungai yang melimpah ke sekolah rendah menghanyutkan haiwan kesayangan, televisyen, beg pakaian dan botol minuman.

Nesat awalnya melanda pulau utama Filipina memusnahkan kawasan pertanian dan mengakibatkan banjir, bekalan tenaga terputus dan pasaran kewangan, sekolah, pengangkutan dan pejabat kerajaan ditutup.

Antara mangsa termasuk bayi lelaki berusia 22 bulan yang mati dalam ribut, manakala empat lagi hilang, lapor agensi bencana. Taufan Nesat dikategori sebagai taufan tahap tiga dengan kelajuan angin 200 kilometer sejam apabila ia melanda wilayah utara pulau Luzon, kata agensi Risiko Ribut Tropika.
Ia hilang kekuatan ketika bergerak ke barat laut menyeberangi Luzon kira-kira 20 kilometer sejam dan pusat dijangka reda di persisiran pantai barat laut petang semalam, walaupun hujan dan angin masih melanda.
Kebanyakan kawasan di ibu negara Manila yang mempunyai penduduk 13 juta, terputus bekalan elektrik. Pihak berkuasa menutup sesetengah rangkaian rel sebagai langkah berjaga-jaga selepas angin kuat memutuskan bekalan tenaga dan merobohkan tiang elektrik.

Sejumlah penerbangan turut dibatalkan. Di daerah Makati, papan tanda iklan jatuh di atas dua kereta dan sebuah bas mengakibatkan kecederaan.

Angin kuat turut menumbangkan pokok dan papan iklan di jalan utama. Runtuhan menyekat laluan jalan raya di ibu negara dan wilayah dan pegawai memberi amaran yang risiko tanah runtuh daripada hujan lebat di kawasan pergunungan. Reuters/ AP




2 ulasan:

SueZ berkata...

Selamat hr raya ct,lama su tak singgah,

ct N honey berkata...

@SueZ
selamat hari raya juga,yg dah sampai kepenghujungnya,terima kasih kerana masih ingat kat blog ct....